Jak pokazują badania dominująca pozycja Facebooka i Twittera wciąż rośnie: niemal dwie trze3cie Amerykanów używa któregoś z tych mediów społecznościowych aby być na bieżąco z wydarzeniami z życia znajomych i wydarzeniami, które ich interesują albo poszukuje tam nowinek z bardzo wielu dziedzin.
W 2013 r. niemal połowa dorosłych Amerykanów przyznawała, że używają Facebooka albo Twittera do wyszukiwania interesujących ich wiadomości, ale 63% użytkowników Twittera i tyle samo użytkowników Facebooka obecnie podtrzymuje swoje stanowisko. Badanie przeprowadził Pew Research Center we współpracy z John S. and James L. Knight Foundation na próbie 2.000 osób dorosłych. Wydawcy wiadomości i serwisów bieżących nie są tym zaskoczeni, już teraz trwają prace w wielu agencjach nad dostosowaniem formuły do standardów Facebooka i Twittera, i sposobu korzystania z tych mediów przez użytkowników. Podczas, gdy dla agencji wydawców dzienników strona tytułowa w wersji online ma wielką wartość, szczególnie wśród stałych czytelników, wydawcy zaakceptowali fakt, że media społecznościowe z ich dominująca pozycją należy wyposażyć w możliwości docierania do tytułów poszczególnych gazet. Szczególnie Twitter stał się głównym narzędziem, dzięki któremu nie tylko reporterzy wyszukują "gorące tematy", ale też źródłem szybkiego docierania do wiadomości dla tych, którzy chcą wiedzieć najszybciej o wszystkich bieżących wydarzeniach. Niemal sześciu na dziesięciu użytkowników Twittera (59%) twierdzi, że śledzi najświeższe wiadomości na Twitterze właśnie, z tej funkcjonalności Facebooka korzysta 31% jego użytkowników. "Odkrywanie tego w jaki sposób użytkownicy mediów społecznościowych przeszukują wiadomości oraz ogromna łatwość i szybkość porównywania różnych źródeł pokazuje też jak bardzo krytycznie będą się odnosić do dostawców wiadomości, a to z kolei może wpłynąć na jakość dziennikarstwa" twierdzi Jon Sotsky, dyrektor strategii i waluacji z Knight Foundation. Twitter do tej pory jest kojarzony z użytkownikami około dwudziestoletnimi, w pewien sposób uzależnionymi od telefonu, ale wiek użytkowników tego medium zaczyna się różnicować. 67 % użytkowników poniżej 35 roku życia wykorzystuje Twittera do przeglądania serwisów z wiadomościami, co stanowi znaczny wzrost w porównaniu z 55% w 2013 r. 59% powyżej 35 lat używa Twittera do przeglądania wiadomości, w porównaniu z 47% w 2013 r. Użytkownicy Twittera są też bardzo zorganizowani i precyzyjni w swoich oczekiwaniach: 46% twierdzi, że wyszukują widomości kierując się nazwiskiem dziennikarza lub konkretnej agencji, tylko 28% użytkowników Facebooka twierdzi podobnie. Niemal co trzeci użytkownik Facebooka komentuje doniesienia dotyczące polityki i rządu, podobnie czyni co czwarty użytkownik Twittera.