...Witamy w FireFrog Media...

Projektanci nazywają to "Ukazanie"- ten szczególny moment, kiedy klient otwiera pudełko zawierające zamówiony towar i jego oczy widzą produkt po raz pierwszy. Jakkolwiek jest to ulotna chwila zaledwie - ten moment jest decydujący.

Dla tych, którzy są odpowiedzialni za stworzenie całej gamy wrażeń, które sprawią, że produkt uzyska lojalnego, bo zadowolonego odbiorcę, moment otworzenia pudełka musi zostać zapamiętany jako bezproblemowy, pozbawiony wysiłku i przede wszystkim - radosny.  "To się zdaje bardzo proste - mówi Isabelle Olssson, lider w dziale projektów Google Glass - ale to w istocie najtrudniejszy aspekt sprzedaży."
Przed wprowadzeniem na rynek pierwszego iPhone'a w 2007 r. Apple postanowiło zapakować swój produkt w wysmakowany w tamtym czasie sposób - proste, białe pudełko z matowego, twardego papieru, na nim tylko niewielkie logo i ukrycie produktu na zasadzie obierania skórki - odkrywanie kolejnych warstw opakowania, jedna po drugiej zmuszające klienta do powolnego celebrowania i docierania do sedna - do skarbu na dnie pudełka. Odtąd inne firmy również postawiły na poświęcenie uwagi opakowaniu, które ma za zadanie odkrywanie zawartości powoli, z namaszczeniem.
Zanim klient zdecyduje się wydać kilkaset lub kilka tysięcy złotych na upatrzony sprzęt zazwyczaj już dotykał go i oglądał w sklepie. Zadaniem projektantów opakowań jest przeprowadzić klienta przez fazę otwarcia poprzez zapewnienie wzrostu pozytywnego podekscytowania w trakcie otwierania opakowania. Celem jest także upewnienie klienta, że dokonał doskonałego wyboru i mądrze wydał pieniądze jeszcze zanim dotknie produktu. To niebagatelnie przedsięwzięcie dotyczące sfery planowania i estetyki opakowania pochłania prace całego sztabu ludzi. Nazywanie specjalistów od opakowań "szczególarzami" jest nieporozumieniem, ci ludzie faktycznie zajmują się wieloma aspektami opakowania: kosztem jego produkcji, materiałami, wpływem na środowisko, stopniem ochrony jakie opakowanie zapewnia produktowi. Czasami jednak zdarzają się także niuanse, które zajmują czas projektantom opakowań. "Wszystko co robimy naprawdę ma swoje uzasadnienie"- twierdzi Olsson.
Kiedy Barnes&Noble planowali w jaki sposób opakować swój produkt zwrócili się do Uneka (z siedzibą w Kaliforni) o zaprojektowanie takiego opakowania jakie kojarzyłoby się fizycznie z zawartością - elektronicznym czytnikiem książek, chcieli aby przy otwieraniu wieczka czytnik unosił się w górę i lądował na podniesieniu, jak książka. Dyrektor kreatywny w Uneka - Chris Palmer mówi, że kosztowało to zespół nieco czasu i wysiłku wyobraźni, ale udało się perfekcyjnie. Po kilku próbach zespół projektantów opracował - z papieru z jakiego zrobione było całe opakowanie - podnoszące się wieczko, które pociągało w górę mini-rampę, na której leżał czytnik. Rozwiązanie unikatowe.
Google długo szukał takiego rodzaju papieru jaki odpowiadałby oczekiwaniom do opakowania Glassbox. Przebierali w wielu rodzajach materiałów, licznych odmianach welinu, papieru o unikalnej fakturze szkła, który pokrywałby produkt do chwili uniesienia wieczka, wraz z którym unosiłby się do góry, prześlizgując się po Glassboxie. "To było jedno z najtrudniejszych opakowań - twierdzi Olsson - Welin musiał być  na tyle nieprzezroczysty żeby nie pokazywać zawartości od razu, a jednocześnie na tyle przejrzysty aby ujawniać kształt i zarys produktu". Prace trwały długo, ponieważ jedne prototypy otwierały się za szybko, niektóre były trudne do otwarcia, w końcu projektanci opakowania znaleźli złoty środek - materiał który otwierał się i zamykał idealnie, co zgodnie z wymaganiem Google Glass miało zająć nie mniej i nie więcej niż 2-3 sekund.
Wyjątkowy charakter pracy projektantów opakowań polega na tym, że wynoszą oni zwykłe pudełko, które normalnie klient wyrzuca do śmieci, do rangi niemal samodzielnego dzieła, którego nie chce się wyrzucać, tylko zatrzymać. I to tworzy tę ceremonię otwarcia, którą klient pamięta, docenia, a  pamiątkę z niej przechowuje. 

Projekt POIG.01.04.00-30-196/12

Tytuł projektu: Zbudowanie prototypu innowacyjnego systemu rekomendacji zgodnych ze stylami użytkowników: FireStyle

Nr umowy: POIG.01.04.00-30-196/12-00

Wartość projektu: 14.949.474,00 zł

Udział Unii Europejskiej: 7.879.581,50 zł

Okres realizacji: 2013.01-2014.10

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki

 

Wyniki badań

  • Zbiory rozmyte

    W przyszłości tu będziemy publikowali wyniki badań związanych z tymi zbiorami.

  • Eksploracja danych

    Filarem badań w projekcie jest rozbudowa algorytmów związanych z eksploracją danych i tu również pojawią się wyniki badań.

  • Funkcja podobieństwa

    Budowa reguł związanych z istnieniem pojęcia stylu będzie wymagała zbudowania funkcji podobieństwa obiektów i stylów.